קטגוריות
מצברים

מצבר פריקה עמוקה – למה זה נועד?

ענף הרכב בארץ (ובעולם) הוא מהגדולים והמסועפים ביותר בשוק, ונותני השירות בו הם רבים מספור ומגוונים מאד. כך באופן דומה, גם רמת הידע של הנהג הממוצע אינה גבוהה במיוחד ביחס לכל אלה, ולמרבה הצער זהו פתח לא פעם ל"דחיפה" לקנות מוצרים שאיננו באמת זקוקים להם במקרה הטוב, ותרמיות של ממש במקרה הרע. בכל הנוגע לרכישת מצבר איכותי לרכב, ייתכן ונתקלתם במושג הנקרא מצבר פריקה עמוקה ובתכונותיו הייחודיות אלא שחשוב להבין כי במרבית המקרים של רכישת מצבר לרכב הוא כלל אינו נדרש, ולמעשה הוא מתאים רק למקרים מאד ספציפיים בענף הכלים הממונעים. אז מה זה בדיוק מצבר פריקה עמוקה ולמה הוא נועד? הנה כל מה שחשוב לדעת עליו.

כמה מילים על מצברים לרכב

אז איך אנחנו בוחרים מצבר ויוצאים מזה בשלום? בשונה מסוללות ביתיות המשמשות לצרכים ארוכי טווח ובהיקפים מצומצמים יותר, מצברים לרכב נועדו לתת פולס חשמלי בעוצמה גבוהה במיוחד, ועבור רגע אחד בלבד; מעמד ההתנעה של הרכב. ברגע ההתנעה המנוע למעשה מקבל "פיצוץ" שגורם להפעלתו הסדירה, בה הוא שואב כוח מהדלק וכמוהו גם שאר המערכות החשמליות שברכב, והנסיעה מתנהלת כרגיל. מסיבה זו, אין כל צורך במצבר למעשה בכל זמן הנסיעה עצמה אלא רק בהתחלה.

משמעות הדבר היא שמצבר לרכב מעצם הגדרתו, בנוי באופן שהוא יכול לספק כוח חשמלי מאד חזק, אך לרוב לפרק זמן קצר. בשל מבנהו הייחודי ומסיבות מעט מורכבות יותר, אסור שמצבר מסוג כזה "יירד" מתחת לאחוז ניצול מסוים, אחרת הוא נפגע באופן בלתי הפיך ולמעשה יש להחליפו באחר כמה שיותר מהר.

מצבר פריקה עמוקה

בשונה ממה שתואר עד כאן, מצבר פריקה עמוקה פועל בתהליך מעט אחר, בו מלבד הכוח החשמלי הרב הניתן במעמד ההתנעה יש לו האפשרות לפעול גם במתח נמוך יותר לאורך זמן, ועם אפשרות להגיע לאחוזי ניצול נמוכים באופן משמעותי. אלא שמצבר מסוג שכזה אינו באמת נחוץ ברכבים וכלים שמונעים בעזרת דלק (או כאלה שמתחברים לנקודת חשמל באופן תדיר), משום שיש להם מקור חשמלי אחר והם אינם זקוקים לכוח הנייד הזה לאורך כל כך הרבה זמן. למעשה מצבר שמתאים לג'יפים הוא מצבר פריקה עמוקה או לרכבים כמו קלנועיות, סירות מפרשים, כסאות גלגלים וכיוצא באלה, ולא לרכבים פרטיים המשמשים למטרות נסיעה בלבד על הכבישים.

האם יש ברשותכם כלי רכב או מכשיר הדורש מצבר פריקה עמוקה?

אם אתם בכל זאת מתעניינים באפשרות של מצבר פריקה עמוקה, ולכל צורך שהוא, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע הבקיאים בעולם החשמל והמצברים (ולא רק בענף הרכב) כדי להבין טוב יותר מהם הצרכים שלכם והאם מצבר פריקה עמוקה באמת יכול להתאים להם. חשוב להבין כי מבחינה עקרונית אין מניעה להשתמש במצבר מסוג שכזה בכלים שונים, אלא שעל פי רוב מחירו יהיה יקר באופן משמעותי ממצברים אחרים, ולכן כדאי לבחון היטב האם באמת הוא שווה את ההשקעה הגדולה.

דילוג לתוכן